Kirkens Dag den 8. juni fra kl. 10:00

Vallensbæk Kirker slår dørene op for arrangementet Kirkens Dag, hvor alle borgere inviteres til at besøge Vallensbæk Kirke og Helligtrekongers Kirke samt kirkernes udeareal.

Kirkens Dag blev iværksat første gang i 2022 og det er dagen, hvor menighedsråd, præster og personale tager imod, informerer og viser frem, mens Menighedsplejen står for mad og drikke, som kan købes på stedet.

I år har vi grundet indvielsen af Vallensbæk Kirkeskov fokus på kirkens udeareal samt et rejseforedrag om Israel og Palæstina. Der er også mulighed for at få orglet i Helligtrekongers Kirke demonstreret, komme op i Vallensbæk Kirkes tårn, synge med vores sangfællesskab Baggårdens Stemmer – og nyde lidt hyggelig jazz i gården.

10:00 - 10:15 Velkomst

Ved menighedsrådsformand Birgit Skytte i gårdhaven

Vallensbæk Sogns menighedsrådsformand, Birgit Skytte, samt velkomstdrink i sognegårdens gårdhave.

10:00 - 11:15 Ansigtsmaling

Ved Marie Rosenberg i gårdhaven

Aktivitet for børn: få malet en gren fra den nye kirkeskov i ansigtet, eller bliv malet som en af skovens dyr eller noget helt tredje.

11:45 - 13:00 Ballondyr

Ved Marie Rosenberg i gårdhaven

Aktivitet for børn: Marie Rosenberg kreerer flotte ballondyr i alle former og farver til alle de fremmødte børn.

10:30 - 10:55 Syng med Baggårdens Stemmer

Ved Oliver Stuhr i Helligtrekongers Kirke

Kom og syng med på skønne sommersange og uropførelsen af vores nye sang ”Kirkeskoven“ i anledningen af indvielsen af den nye Vallensbæk Kirkeskov.

10:30 - 12:30 ”Plant et træ“ i Vallensbæk Kirkeskov og få et diplom på, at du er en del af skovprojektet

Ved Jørgen Hvolbye Lauritzen ved Vallensbæk Kirkeskov

Vallensbæk Kirkeskov blev indviet den 3. juni i år efter initiativ fra Vallensbæk Sogns Menighedsråd om et skovrejsningsprojekt på marker, der hidtil har været brugt som landbrugsjord. På 16 hektar skal der plantes 46.220 træer, og du kan som besøgende på Kirkens Dag plante dit eget træ og få et diplom på, at du er en del af skovprojektet.

11:00 - 11:30 Kirkegårdens nye skovafsnit

Ved Karen Høgskilde i gårdhaven og kirkegårdens skovafsnit

Der gives en kort information om kirkegårdens nye skovafsnit, som forventes at være færdiganlagt i løbet af 2024. Biodiversitet – grøn omstilling indgår i projektet.

Gå evt. en tur ad de anlagte stier her, og måske giver det lyst til en vandring på resten af kirkegården.

11:00 - 12:30 Besøg Vallensbæk Kirkes tårn

Ved Leo Starup i Vallensbæk Kirke

Tag en tur op ad kirketårnets trapper og udforsk kirkens tårn indefra og oppefra.

11:00 - 16:00 Rundt om grillen

Ved Menighedsplejen i gårdhaven

Grillen tændes kl. 11:00, hvorefter man resten af dagen kan købe grillpølser med brød, hjemmelavede sandwich, fadøl, vin og sodavand.

I sognegårdens gårdhave vil der være opstillet borde og stole til fri afbenyttelse, og vi har bestilt godt vejr, men i tilfælde af regn, rykkes både hygge, borde og stole ind i sognegården.

11:30 - 11:55 Orgeldemonstration

Ved Lars Jørgensen i Helligtrekongers Kirke

Organisten åbner for et kig ind i rummet bag Helligtrekongers Kirkes orgel og forklarer om dets opbygning, og hvordan klaviatur til både fødder og hænder, piber og luftforsyningsanlæg fungerer. En spændende gennemgang af dette imponerende tangent-instrument.

12:00 - 12:25 Syng med Baggårdens Stemmer

Ved Oliver Stuhr i Helligtrekongers Kirke

Dagens sidste chance for at synge med Baggårdens Stemmer: skønne sommersange og vores nye sang ”Kirkeskoven“ i anledningen af indvielsen af den nye Vallensbæk Kirkeskov.

12:25 - 12:40 Maleriauktion af ”Nyhavn“

Ved Maj Britt Færk Justesen i pejsestuen i sognegården

Vi holder auktion over maleriet Nyhavn af vores lokale kunstner, Uffe Schønnemann. Uffe har doneret maleriet til Folkekirkens Nødhjælps Sogneindsamling, så beløbet går ubeskåret til det gode formål.

12:45 - 15:00 Foredrag om Israel og Palæstina ved Rasmus Birkerod

Ved Maj Britt Færk Justesen i konfirmandlokalerne i sognegården

Aktuelt foredrag om situationen lige nu i Israel og de palæstinensiske områder. Et personligt foredrag, hvor Rasmus Birkerod deler sine eksistentielle overvejelser ved at have nære venner på begge sider af konflikten. Du får mulighed for at forstå, hvad konflikten betyder for israelere, for palæstinensere og for en dansker, som har vigtige venskaber på begge sider. For konflikten handler ikke bare om storpolitik, økonomi og militær strategi – den sætter forandrende spor i de mennesker, den berører, i hele verden.

Rasmus Birkerod er journalist og har boet og arbejdet i Israel/Palæstina. Igennem 27 år har han været rejseleder i området og ledet rejser der med fokus på tro, eksistens og kulturhistorie.

15:00 - 16:30 New Orleans Jazz med bandet Tin Roof

Ved Oliver Stuhr i gårdhaven

Bandet Tin Roof består af Björn Vollbrecht (trompet og vokal,), Lars Grangaard (klarinet), George Forbat, (piano og vokal), Ole Olsen (double bass) og Jan Schiöpffe (trommer). Bandet beskriver sig selv som:

”Our music is not modern or academic – it is Happy Jazz – we make the audience smile and move their feet!“

16:30 Tak for i dag