
I 200-året for Fjodor Dostojevskijs fødsel kan vi fejre, at hans sidste og største roman, Brødrene Karamazov, er udkommet i en ny dansk oversættelse. Det giver læserne en fornyet mulighed for at dykke ned i værket og lægge mærke til konkrete detaljer i de overordnede temaer, personer og handlingstråde, men også det særlige ved Dostojevskijs komposition og stil i dette banebrydende ”polyfone” værk, som den russiske litterat Mikhail Bakhtin har kaldt det. Gennem hele sit forfatterskab har Dostojevskij skrevet dialogisk: Han har ladet sine personer tale for sig selv, udtrykke deres indre splittelse og mødes i forskellige konstellationer, så hans værker fremstår som mangestemmige dialoger om de samfundsmæssige, filosofiske og religiøse temaer, der tages op. I sin sidste roman fuldender Dostojevskij den dialogiske komposition ved at sætte personerne helt fri: Som forfatter står han ikke over værket, men indgår selv i dialogen og tvinger dermed også læseren til det. Omdrejningspunktet er et fadermord, og vi tvinges til at tage stilling til, om mord kan være berettiget, om skyld kan antage flere former, om det er muligt at tro på Gud, når verden rummer så meget ondskab, og om alt er tilladt, hvis Gud ikke findes. I foredraget vil der blive sat særlig fokus på, hvilken rolle Ivan Karamazovs berømte legende om ”Storinkvisitoren” spiller i romanen, og hvorfor i alverden Dostojevskij har opkaldt den afskyelige gamle Fjodor Karamazov efter sig selv.
Foredrag ved Tine Roesen, lektor i russisk litteratur, Københavns Universitet
Entre kr. 90,-
For eventuelle spørgsmål henvendelse til Maj Britt Færk Justesen på mabj@km.dk eller tlf. 7210 0091.